Nye Artmoney

Comment

Nye Artmoney

Hver gang jeg har en ide til nye store malerier, går jeg i gang med at prøve den af på papir i et lille format 18x12cm, som Artmoney har.

Her bruger jeg fortsat gouache, den pigmentrige farve på vandbasis som jeg maler med på Steinpapier, en særlig kalkstenspapir.

Jeg sigter mod enkeltheden. Motivet skal være i minimal form uden den mister indhold.

Comment

Wundervolle Scherenschnitte 16.05. - 14.06.2020

Comment

Wundervolle Scherenschnitte 16.05. - 14.06.2020

På samme tidspunkt som den Censurerede Udstilling hos Mississippi på Thyholm viser den international anerkendte psaligraf Bitt Vejle sine forrygende papirklip..

Jeg mødte Bitt Vejle første gang ved den store åbning af Museum for Papirkunst i Hune, tilbage i marts 2018. Og jeg følte mig sat ind i en verden af glæde, forundring og grænseløs fantasi. Anden gang gik jeg rundt i museets lokaler og lyttede til hendes forklaringer om de smukke store værker, der også kaldes åndehuller for sjælen.

Hendes arbejder formes af et stort sammenhængende stykke papir som foldes en, to og tre gange. Det kræver høj koncentration af hende, når hun tegner med en lille saks finurlige figurer fra eventyrverden og naturen som planter og dyr. Det er langsomhedens, eftertænksomhedens og tålmodighedens kunst.

Imens Bitt Vejles værker udstilles i Chengdu i Kina (80.000 gæster) lige nu, kan vi i Nordjylland beundre denne udvalgte præsentation af psaligrafiske blade og designprodukter. Udstillingen foregår i en gammel, nedlagt skole i Oldby på Thyholm, hvor Bitt Vejles bedstemor har modtaget undervisning.

Alle værker, både originaler og designprodukter er til salg.

Comment

We're all in it together

Comment

We're all in it together

Jeg har afleveret fem værker (mixed media) til den Censurerede Udstilling hos Mississippi på Thyholm. En af dem er antaget: “We’re all in it together”. Ideen til den udsprang fra billederne på TV skærm med de mange kunstner, der øver sig i at skabe fællesskab i Coronatider. Isolationen tager hård på os. De fleste reagerer med kreative løsninger, andre går helt i stå.

Med alle fem værker forholder jeg mig til denne Coronatid, pandemien der ændrer vort liv kolossal.

Titlerne er: “Splendid Isolation”, “The Influencer”, We’re all in it”, “Nothing like before”, “Die Schuldfrage”.

Udstillingen favner bredt og har mange spændende kunstner med og slutter den 14.juni. Her er mere info.

Splinded isolation.jpg

Splendid isolation

Influencer.jpg

The influencer

Nothing like before.jpg

Nothing like before

Die Schuldfrage.jpg

Die Schuldfrage

We're all in it.jpg

We’re all in it

Comment

Aprilangebot

Comment

Aprilangebot

Neue, alte Arbeiten im A4 Format. Ungerahmt und zum speziellen Preis von 950 Kronen.

Diese Arbeiten sind aus dem Jahr 2012 und 2013.

Ich befand mich damals in einer schweren, persönlichen Krise. Monatelang ging gar nichts mehr. Ich konnte nicht malen, nicht mit Genuss essen, auch nicht lesen oder die Hausarbeit tun Keine Mails an wichtige Kunden, auch keine Telefongespräche mit Freunden oder Familie. Ich sass auf der Terasse im hellsten Sonnenschein mit Blick auf den silbern glänzenden Fjord und hörte fröhliches Lachen irgendwo im entfernten Garten des Nachbarn. Nichts rührte mich.

Ich hatte ganz einfach den Antrieb verloren.

Wie so oft, wenn ich nicht mehr weiter weiss, fange ich irgendwann an, Auswege zu suchen und zu experimentieren. Dieses Mal waren es Nagellackreste, die sonst auf den Müll gelandet wären. Ich kleckste damit herum und die schon etwas zähflüssigen Tropen in knallig bunten Farben landeten auf dem Papier. Ein wenig neugierig war ich schon, zu sehen, was passiert, wenn ich dieses Papier falte und sich ein Abdruck bildet. Das reinste Kinderspiel, ohne eine bestimmte Absicht oder ein Ziel, das ich verfolgte.

Als die ersten Abdrücke meine Phantasie anregten, begann ich Anfänge von menschlichen Figuren darin zu sehen. Mit Tusche und Pipette spielte ich weiter herum. Vieles davon, wohl das Meiste, warf ich weg. Doch Einige sind erhalten geblieben.

Ich tu mich schwer darin, meinen Arbeiten Titel zu geben. Doch habe ich einen gewissen Anspruch, Titel zu finden, die ein Bild unterstützen und vielleicht sogar erweitern. Meine Energie reichte damals nicht aus für diese Titelarbeit und so lagen sie herum in der Schublade, bis heute.

Da ich gerade in Coronazeiten Gelegenheit habe in Schränken und vergessenen Ecken zu stöbern, fand ich diese kleine Auswahl von den damaligen Experimenten. Und nun fielen mir auch ein paar Titel ein, die irgendwie auch zu dieser Krisenzeit passen.

apriltilbud-1-Seite001.jpg

Comment

Jeg tegner portrætter

Comment

Jeg tegner portrætter

Comment

I samarbejdet med BMMK

Comment

I samarbejdet med BMMK

I samarbejdet med BMMK - Børns Møde Med Kunsten - arbejder jeg på en video, der kan bruges i skolens undervisning.

Overskriften er LÆR AT SE MULIGHEDER FREM FOR BEGRÆNSNINGER

For en kunstner er det alt afgørende, at være nyskabende. . At opfinde noget, at lave noget, der er original, noget vi ikke har set eller hørt før. Forudsatning for kunstnerisk arbejde er, at fokusere konstant på muligheder, selv i de mest frustrerende perioder og selv når trangen til at kende resultatetert og uvisheden over tidshorisonten er stor.

Jeg vil demonstrere og sætte unge mennesker i gang med at udfordre sig selv imens de tegner og maler.

Følgende spørgsmål har jeg i fokus:

  • Hvordan maler jeg uden pensel? Brug alt, der kan påføres maling med.

  • Hvordan blænder jeg farver uden palet?

  • Hvad gør jeg hvis jeg ikke ser meningen med billedet?

  • Lad være med at rette dit billede! Viskelæder er forbudt! Hvorfor nu det?

  • Hvad handler „Kill your darlings om?

  • En blindtegning, hvad er det for noget?

De praktiske øvelser vil give en konkret læring. Formålet med øvelserne er, at gøre sig gode erfaringer med, at

  • tillade fejl

  • anerkende sin egen usikkerhed

  • søge og finde alternativer, omveje

  • stille spørgsmål

  • gøre sig umage giver nye energi og lyst til at fortsætte


Comment

Der findes så mange ansigter

Comment

Der findes så mange ansigter

“Es gibt so viele Gesichter” er en linie forfatteren Rainer Maria Rilke har skrevet.

Malerierne jeg viser her, er ikke portrætter.

Et portræt er malet , tegnet eller på anden vis billedgjort efter en konkret person.

Mine ansigtsbilleder er pure opspind. Når jeg maler dem har jeg fokus på en bestem følelsestilstand. Jeg vil udtrykke vred og frygt, glæde og håb, eftertænksomhed og tvivl.

Jeg maler dem med gouache på papir og med olie på lærred.

Inspirationen kommer fra mit liv som storbymennesker, fra møder med de fremmede, fra litteraturen og poesien.

Rainer Maria Rilke (1875- 1926)

Es giebt eine Menge Menschen, aber noch viel mehr Gesichter, denn jeder hat mehrere. Da sind Leute, die tragen ein Gesicht jahrelang, natürlich nutzt es sich ab, es wird schmutzig, es bricht in den Falten, es weitet sich aus wie Handschuhe, die man auf der Reise getragen hat. Das sind sparsame, einfache Leute; sie wechseln es nicht, sie lassen es nicht einmal reinigen. Es sei gut genug, behaupten sie, und wer kann ihnen das Gegenteil nachweisen? Nun fragt es sich freilich, da sie mehrere Gesichter haben, was tun sie mit den andern? Sie heben sie auf. Ihre Kinder sollen sie tragen. Aber es kommt auch vor, daß ihre Hunde damit ausgehen. Weshalb auch nicht? Gesicht ist Gesicht.

Comment

Abstrakt kunst

Comment

Abstrakt kunst

Jeg fortsætter med nonfigurative motiver som jeg er begyndt at male med gouache på lærred.

Min ide er at lave billeder der fungerer uden symboler og genkendelige elementer fra narrativet.

Det er en intensiv periode i atelieret. Mine udstillinger i Aalborg og København er flyttet ud i fremtiden.

Comment

kunst på væggen er den bedste medicin

Comment

kunst på væggen er den bedste medicin

Der er sket meget i de sidste to uger.

Koncerter og udstillinger aflyses, restauranter og museer holder lukket. Mange arbejder hjemmefra.

De fleste af mine udstillingskontrakter er blevet annulleret. Datoerne rykkes ude i fremtiden og hen til efterår og vinter.

Derfor giver jeg nu en særlig Coronarabat på disse tre oliemalerier der ligger i min webshop.

Never ending story
DKK 10,000.00

Comment

Das Buch meiner Träume

Comment

Das Buch meiner Träume

“Das Buch meiner Träume” ist der Titel von einer losen Sammlung meiner Zeichnungen im A3 Format.

Sonnabends zeichne ich öfters mit einem Freund aus Österreich stammend, der viele Jahre als Philosoph an der Uni in Aarhus doziert hat. Auch nach seiner Penionierung schreibt Jörg Zeller philosophische Bücher. Das letzte Buch trägt den Titel “Kunstens Mening - Forsøg på en konstruktiv æstetik” in deutsch etwa: “Der Sinn der Kunst - ein Versuch der konstruktiven Ästhetik”.

Es kommt vor, dass wir in aller Stille zeichnen. Doch diskutieren wir auch gerne die aktuelle politische Lage,hauptächlich die in unseren Geburtsländern. Und da gibt es wahrlich viel Stoff.

Gerade dieser Austausch, die Meinungsbildung, das Erfahrene und Erlebte sowie Gelesene in Relation setzen zu früheren Zeiten, in denen sich Kant, Hegel, Wittgenstein, Merleau-Ponty und wie sie alle heißen, all diese Dinge haben Einflus auf meine Zeichnungen. Es sind also keine Abbilder meiner Nachtträume, die ich versuche akribisch aufs Papier zu bannen. Eher sind sie Ausdruck meiner intellektuellen Verfassung und emotionalen Sehnsüchte ohne dabei konkret zu werden.

Jörg und ich zeichnen auf diese Art seit 2013. Die Sammlung einzelner Zeichnungen habe ich 2020 begonnen. Hier zeige ich eine kleine Auswahl.

Comment

Neues Experiment: VIDRAW

Comment

Neues Experiment: VIDRAW

Ich habe noch nie die zweidimensionale Kunst verlassen oder mich gar davon zu befreien gewünscht. Doch sehne ich mich schon eine Zeit lang danach das Bild mit anderen künstlerischen Ausdrucksmitteln zu verbinden. Inspiriert von den Erinnerungen der Performancekünstlerin Marina Abramovic - ich lese ihr Buch in der dänischen Übersetzung “At gå gennem mure” - kritzel ich auf Papier während meines Morgenritual LACHYOGA von 15 Minuten. Beim Lachyoga treffe ich mich mit Freunden auf Skype und wir lachen ohne Pause und ohne unmittelbaren Anlass (Witze und dergleichen) eine Viertelstunde lang. Diese Zeichnung ist heute dabei entstanden.

11.2.20vidrawone.JPG

Comment

HCU - Hvidovre Censurede Udstilling 2020

Comment

HCU - Hvidovre Censurede Udstilling 2020

I starten af februar var censorerne Klaus Seyffart, Lars Christian Kræmmer, Anette Kaysen og Johanne Heiberg Johansen samlet for at vælge værker til Hvidovre Censurerede Udstilling 2020. Jeg afleverede fire billeder fra serien “Who are you ?”, malet med gouache på kalkstenspapir. Disse tre malerier er antaget og kan ses i udstillingsperioden 15.februar - 8. marts. på Hvidovre Bibliotek.

  1. “The law”

  2. “Outside”

  3. “Who are you?”

“The law”, 42x30cm,gouachepå Steinpapier

“The law”, 42x30cm,gouachepå Steinpapier

“Outside”, 42x30cm, gouache på Steinpapier,

“Outside”, 42x30cm, gouache på Steinpapier,

“Who are you ?”

“Who are you ?”

Comment

Første Artmoney i 2020

Comment

Første Artmoney i 2020

Sidste år malede jeg 140 Artmoney. Nogle af dem kom med i DyalogArtcalendar 2020.

Nu er jeg begyndt så småt at lave nye Artmoney og jeg fortsætter med nonfigurative motiver.

Nu er jeg begyndt så småt at lave nye Artmoney og jeg fortsætter med nonfigurative motiver.

Comment

Udstillinger lige nu

Comment

Udstillinger lige nu

I februar 2020 udstiller jeg oliemalerier og billeder, malet med gouache på papir hos:

  • 3F hovedkontor i København

  • ARLA kunstfraktion i Viby og Skejby

  • Bioscience, Århus Universitet i Roskilde.

arlafebr.20.JPG

ArlaKunstfraktion Viby

Comment

Nye tegninger i min webshop

Comment

Nye tegninger i min webshop

Lige så meget som jeg tegner efter model, landskab og opstillinger, er det en fornøjelig leg at lave abstrakte skitser. De har ingen formål. Det er den rene glæde at se stregen bane sig vejen og hvor langt jeg kan gå. Grænser afprøves og en gang imellem opstår ideer til noget større.

Comment

Nonfigur

Comment

Nonfigur

Meine Motive sind zur Zeit zum überwiegenden Teil nonfigurativ. Nur manchmal gehe ich zu dem Tisch in meinem Atelier, wo die figurativen Bilder auf mich warten. Diese liegen mir sehr am Herzen. Doch rein künstlerisch gesehen interessiert mich gerade, wie ich mit wenigen stilistischen Mitteln ein stimmiges Bild erzeuge ohne narrative Elemente. Gerade, wenn ich mich loslöse von Symbolen und Geschichten, die letztendlich zwiespalten, auch wenn sie gerne die Menschen vereinen (s)wollen (fragt sich auf welcher Grundlage...), bin ich darin vertieft, den Wert der Farbe zu erforschen und Räume zu schaffen. Welche Rolle spielt das Weiß und wie kann ich es bewusst gegen Linie und Farbe einsetzen bzw. es zu seinem Recht verhelfen? Solche und ähnliche Fragen beschäftigen mich.

Comment