Et udvalg af mine malerier er til salg på denne portal:
I starten af februar var censorerne Klaus Seyffart, Lars Christian Kræmmer, Anette Kaysen og Johanne Heiberg Johansen samlet for at vælge værker til Hvidovre Censurerede Udstilling 2020. Jeg afleverede fire billeder fra serien “Who are you ?”, malet med gouache på kalkstenspapir. Disse tre malerier er antaget og kan ses i udstillingsperioden 15.februar - 8. marts. på Hvidovre Bibliotek.
“The law”
“Outside”
“Who are you?”
“The law”, 42x30cm,gouachepå Steinpapier
“Outside”, 42x30cm, gouache på Steinpapier,
“Who are you ?”
Sidste år malede jeg 140 Artmoney. Nogle af dem kom med i DyalogArtcalendar 2020.
Nu er jeg begyndt så småt at lave nye Artmoney og jeg fortsætter med nonfigurative motiver.









I februar 2020 udstiller jeg oliemalerier og billeder, malet med gouache på papir hos:
3F hovedkontor i København
ARLA kunstfraktion i Viby og Skejby
Bioscience, Århus Universitet i Roskilde.
ArlaKunstfraktion Viby
Lige så meget som jeg tegner efter model, landskab og opstillinger, er det en fornøjelig leg at lave abstrakte skitser. De har ingen formål. Det er den rene glæde at se stregen bane sig vejen og hvor langt jeg kan gå. Grænser afprøves og en gang imellem opstår ideer til noget større.
Meine Motive sind zur Zeit zum überwiegenden Teil nonfigurativ. Nur manchmal gehe ich zu dem Tisch in meinem Atelier, wo die figurativen Bilder auf mich warten. Diese liegen mir sehr am Herzen. Doch rein künstlerisch gesehen interessiert mich gerade, wie ich mit wenigen stilistischen Mitteln ein stimmiges Bild erzeuge ohne narrative Elemente. Gerade, wenn ich mich loslöse von Symbolen und Geschichten, die letztendlich zwiespalten, auch wenn sie gerne die Menschen vereinen (s)wollen (fragt sich auf welcher Grundlage...), bin ich darin vertieft, den Wert der Farbe zu erforschen und Räume zu schaffen. Welche Rolle spielt das Weiß und wie kann ich es bewusst gegen Linie und Farbe einsetzen bzw. es zu seinem Recht verhelfen? Solche und ähnliche Fragen beschäftigen mich.
Snart skriver vi et nyt årstal: 2020.
Inden da kigger jeg på min gamle, den stadig aktuelle kalender fra 2019. Der står en del notater om hvem har fødselsdag, invitationer til bryllup, aftaler om besøg fra Servas, familie og venner, rejser, dem der skyldes arbejde og dem der er ferie relateret. Der står navne og tal der vidner om min vægt og blodtryk eller hvornår vi får frisk frugt og grønt fra Portugal og hvornår manden passer sit job som frivillig i den nærmeste biograf. Jeg bruger kalenderen til meget af den slags, selvom vi i familien også har en digital udgave på nettet. Når jeg bladrer i denne kalender mindes jeg om alt de oplevelser og ting jeg har gjort, der er vigtig og er meningsdannende for mit liv.
Billederne foroven i kalenderen minder mig om stunder i atelieret. Jeg mindes de øjeblikke, da jeg valgte farverne, da jeg var usikker, om billederne overhovedet bliver til noget og hvordan jeg tog beslutningen om at stoppe eller male videre. Glæden over at se de forskellige ansigstsudtryk, forbundet med følelser og sindsstemning oplever jeg engang mere.
Jeg laver kalenderen for at give denne glæde videre til andre mennesker. Jeg ønsker at mennesker stopper op, dvaler et minut eller to bare ved at kigge på billederne. Billeder der forhåbentlig rører deres hjerter eller i det mindste minder dem om noget der engang var.
Når jeg hænger den nye kalender op nytårsdag, står der ingen tal og navne endnu. Et nyt leveår venter på at leves og tages i brug, ligeledes kalenderen.
De originale billeder til kalenderen er nøje valgt ud, efter farverne jeg forbinder med årstiderne. Motiverne er ansigter eller masker. Jeg har malet dem med gouache på kalkstenspapir i kvadratisk format. Hvert billede er et aftryk af et foldebillede. Symmetrien skaber balancen mellem de to halvdele med små afvigelser. Jeg elsker at lege med ansigtens udtryk. Øre, Øjne og næsen kan danne formen til helt nye skabninger midt i ansigtet.
__________________________________________________________________________
Til sidst vil jeg nævne lidt praktisk info om kalenderen:
Når kalenderen er hængt op, måler den 56x28cn.
Kalenderen er trykt i et oplag af 100 i Nykøbing Mors hos Typographic A/S.
Jeg har lavet en kort video hvor jeg bladrer i kalenderen.
Den kan bestilles i min webshop eller over mobilpay 286571040.
Prisen er 150 kr. plus 50kr. i fragt.
Udstillingen med skulpturer af bronze og ler af Trine Guld og oliemalerier samt gouaches fra min hånd varer frem til 23. november. Der er åben tirsdag til lørdag.

Siden 2004 udgiver jeg hvert år en kalender.
Foroven er et billede og et hul som bruges til at hænge kalenderen op på. Forneden er kalenderdelen med små rubrikker for hver dag og markeringen af helligdage, dem vi fejrer i Danmark og Tyskland.
De fleste år har jeg valgt at bruge artmoney foroven. I år har jeg haft lyst til at bruge metatype-billeder i kvadratisk format. På bagsiden beskriver jeg hvordan jeg fandt på metatype-teknikken og hvorfor.
Formatet er 56x28cm når den er hængt op.
Kunstkalender 2020 kan købes for 150 kr.
Allerede nu har gæsterne i restaurant Krebsegaarden fornøjelsen af mit billedunivers - ti dage før udstillingen i Galleriet Krebsen starter.
Oliemaleriet “Det der drager” lige ved indgangen af restauranten er inspireret af et menneske der lige meget prædikede som digtede: præsten Bent Lumholt der levede fra 1930 til 2009.
Bent Lumholt var inspireret af Grundtvigs poesi og jeg er inspireret af Lumholts poesi.
Snakken om Gud har jeg hverken forstand på eller troen til - det overlader jeg til andre. Poesien til gengæld har jeg under huden. Ord der drager. Ord der fanger. Ord der fortryller. Ord der opfindes.
Bent Lumholt opfandt ordet BAGVEDHEDEN som blev titlen på et digt jeg vurderer som noget af det bedste lyrik jeg kender på dansk.
Oliemaleriet “Det der drager” har undertitlen “Bagvedheden” som digtet Bent Lumholt har skrevet og som rammer min egen livsanskuelse. Jeg startede på maleriet i Esbjerg, da Grundtvigs Forum inviterede mig i deres telt under den store DGI landsstævne i 2013. Digtet “Bagvedheden” blev læst op flere gange imens jeg startede at ligge de første penselstrøg på lærredet.
Her kommer et uddrag af “Bagvedheden”
Bagvedheden er drømmen bag drømmene
længslen jeg ville eje
hvis jeg var viis som de døde
eller som de endnu ikke fødte.
“Det der drager” (Bagvedheden) - olie på lærred, 120x160cm
Galleri Krebsen ligger i Studiestræde 17 A, lige ved siden af restauranten, ned i baggården.
Den 7..oktober for 30 år siden existerede DDR i 40 år.
Jeg gik i sort kjole til en fest sammen med mine kollegaer fra skolen, hvor jeg var begyndt at undervise i fagene historie og samfundsfag. Det var en lørdag. Vi har været på arbejde om formidagen og nu skulle det festes. Stemningen var bizar. Jeg var frustreret.
Ingen af os fra denne aften, havde fantasi til at det skulle være sidste gang for TAG DER REPUBLIK:
Året fra 7. 10. 1989 til 3. 10. 1990 forandrede mange millioner liv kolossal. Jeg fik et kvantespring i personlig udvikling ingen selvhjælpsbog i verden kan hamle op med.
Den 3. oktober 1990 var en onsdag. DDR blev en del af BRD, Vesttyskland efter paragraf 23 i forfatningen.
———————————————————————————————————————————————————
Min plan er, at lave en tegning hver dag i perioden fra 7.oktober 2019 frem til 3. oktober 2020.
Med udgangspunkt i min hverdag ønsker jeg at forholde mig til de små og store begivenheder i vor omskiftelige tid i små hurtige skitser.
Det bliver ultrakorte glimt fra min underbevidsthed, jeg vil have frem. Derfor tegner jeg med lukkede øjne.
Her viser jeg de første ti tegninger (13,5x20.5 cm).










I kommunerne rundt omkring i landet er der kommet budgetterne. Personalet har travlt. Møderne holdes i et ustændselig strøm. Erfagrupper stikker hovederne sammen og løbende sager bearbejdes og penge forvaltes.
Denne stemning mødte jeg i Herlev i går, hvor jeg aldrig har været før. Personalets kunstforening afholder maleriudstillinger der finder plads i mødelokaler, gangen op til kantinen og selve kantinen med den specielle blå vægfarver.
Måske giver den temporære udsmykning lidt pauser her og der og åbner op for tanker om at der findes en verden derude, selvom man er gravet ned i tal og sager.
Jeg har valgt 20 billeder fra mit atelier i Nordjylland, hvor jeg bor. Blandt billederne er store og små oliemalerier i selskab med silketryk, der er spændt op på lærred og store gouaches, der sidder i svæverammer med museumsglas.
Jeg ønsker god fornøjelse med udstillingen der hænger i Herlev Rådhus frem til slutningen af oktober.
Ting fortæller om liv og mennesker. Der sætter sig spor.
Jeg tilføjer noget eller fjerner. Maler på. Nyt sprog opstår.
Mine showkasser er en invitation til at dvæle.
“Ich freu mich, dass ich mich freu”
“Selbstversorger”
“ICHICHICHICHICHICHICHICHICHICHICHICHICHICHICHICHICHICHICHICHICHICH”
Traditionelle motiver dominerer i Den Censurerede Efterårsudstilling i Struer: køer, får, ravne. Indimellem dukker portrætter og landskabsmotiver op. Der er blevet brugt oliemaling, gouache og akryl på lærred, træ og papir. Censorererne har udvalgt enkelte værker indenfor skulptur som glaskunst og bronze. Finurlige blandninger af skulpturelt materiale har fundet vejen frem i udstillingslokalerne. De kaldes noget som Dagligstuen, Herreværelset, Pejse- og Folkestuen. Skulle det minde om de gamle tider, da stedet fungerede som et proprietærgård i det 19. århundred?
Mit maleri “Fragile Fragmenter - gul version” hænger forøvrigt i Soveværelset som nr. 81.
Her viser jeg et beskedent udvalg af de 107 værker som kan ses frem til og med den 27.oktober.
Jeg træffes lørdag den 28. september i Struer på Gimsinghoved mellem 14 og 16 . Alle er velkommen.
Im Jahr 2013 besuchte ich in Lübeck die Ausstellung „Wortkünstler/ Bildkünstler“. Dort waren Werke von Johann Wolfgang von Goethe, Victor Hugo, George Sand, Hans Christian Andersen, Justinus Kerner, Paul Scheerbart, Joachim Ringelnatz und Wilhelm Busch ausgestellt, zusammen mit Wortcollagen der Literatur-Nobelpreisträgerin Herta Müller.
Mit über 150 Werken warf diese Ausstellung ein Schlaglicht auf künstlerische Doppelbegabungen- Persönlichkeiten, die sowohl auf dem Feld der Literatur, als auch in der Bildenden Kunst herausragende schöpferische Leistungen vollbracht haben.
Diese Ausstellung hat großen Eindruck auf mich gemacht, und es war dort, wo ich auf die Arbeiten von Justinus Kerner aufmerksam wurde. Kerner war Dichter, praktizierender Arzt und Verfasser medizinischer Lehrbücher, und lebte von 1786 bis 1862.
Justinus Kerner hatte seinerzeit die „Klecksographie“ entwickelt, eine künstlerische Technik, die ihre Inspiration aus mehr oder weniger zufälligen Flecken und Tintenklecksen bezog. Schon Leonardo da Vinci hatte im 15 Jahrhundert zu dem zugrundeliegenden Prinzip (der Pareidolie) folgendes zu sagen:
[...]wie verwitterte, fleckige oder nasse Mauern ihn inspirierten und [er] regte an, der Betrachter solle Berge, Ruinen, Figuren und ganze Schlachten bei ihrem Anblick erfinden […]
von de.wikipedia.org
In den auf diesen Ausstellungsbesuch folgenden Monaten spielte ich in meinem Atelier mit diesen einfachen Techniken, und begann, Erweiterungen und Verbesserungen der basalen Prinzipien zu entwickeln. Ich probierte eine Vielzahl von Materialien aus: Leinwand und Papier, Nagellack und Oil-Sticks, Gouache und Steinpapier; ich fügte Farbe und Struktur hinzu, und nahm beides wieder weg. Da ich im Verlauf dieser Entwicklung Elemente des Drucks und des Stempelns in meinen kreativen Prozess eingebracht habe, nenne ich diese Technik Metatype.
Beispiel von Justinus Kerners Klecksbildern
Den 21. og 22. september kom en jury sammen for at vurdere 531 værker fra 127 kunstnere.
Ude af fire malerier, som jeg indsendte, er en af dem kommet med.
I de kommende dage bliver udstillingen hængt op og katalogen trykkes.
Alle er velkommen til fernisering.
Jeg har malet nye billeder i format 12x18cm som kaldes A R T M O N E Y.
De er små pengeseddler som kan bruges til at betale med, der hvor de accepteres.
De kan også bruges som kunst på væggen.
A R T M O N E Y har eksisteret som international kunstprojekt i 21 år.. Læs her mere om det:
En A R T M O N E Y koster 200 kr.. Til min webshop kommer du her.





